МЕТА:
- навчальна: сформувати поняття про особливості вегетативного розмноження рослин;
розглянути види вегетативного розмноження.
- розвивальна:
розвивати вміння встановлювати
взаємозвʾязок між будовою рослини
та його функціями
- виховна:
виховувати бережливе ставлення до
зелених рослин.
Опрацьовуючи матеріл даного уроку ви дізнаєтесь:
- як рослини розмножуються?
- навіщо рослинами розмножуватися?
- що таке вегетативне розмноження рослин?
Відомості про практичне
застосування теоретичного матеріалу: Кімнатні рослини можна розмножувати насінням і вегетативним
способом. У деяких рослин з насіння розвивається рослина, яка швидко починає
цвісти, наприклад бальзаміни, тоді як клівія з насіння може зацвісти тільки
через п'ять-шість років. Багато тропічних рослин, хоч і виростають з насіння,
але в наших умовах майже ніколи не цвітуть.
Більшість ампельних і витких рослин, у яких довгі гнучкі
стебла, можна розмножувати відводками. Вибирають сильний пагін і навесні або у
перші дні літа притискують його до ґрунту в маленькому горщику за допомогою
шпильки для волосся або загнутого дротика. Стебло, наприклад, плюща, швидко
вкорінюється, якщо на його нижній частині зробити невеликий надріз. Можна
вкорінювати одночасно декілька пагонів однієї рослини. Коли пагони вкорінюються
і в місцях укорінення з'являться нові листки, молоді рослини відділяють.
Деякі рослини утворюють відростки від основного стебла
(наприклад, бромелієві, кактуси та інші сукуленти). Відростки відрізають
якомога ближче до основного стебла, але так, щоб зберегти більшу частину
коренів. Кожен відросток висаджують в окремий горщик.
Хлорофітуми, ломикаменеві утворюють вусики з маленькими
розетками рослинок на кінцях, які можна висаджувати в невеликі горщики. У
каланхое Дегремона і аспленіума цибулиноносного маленькі дочірні рослинки
утворюються на дорослих листках, їх висаджують у горщики або ящики.
Дуже багато рослин можна розмножувати живцями. Живцем
називається частина вегетативного органа (листка, стебла або кореня), здатна
відтворювати всі частини рослини, яких не вистачає. Залежно від того, яку
частину рослини для цього використовують, розрізняють верхівкові, стеблові,
серединні і листові живці.
Перед початком роботи можна ознайомитися із цікавими фактами життя рослин
(етап № 3).
Після опрацювання основного матеріалу (етап № 4) можна виконати завдання
для закріплення вивченого матеріалу (етап № 5). В кінці уроку треба відповісти
на тестове завдання (етап № 6 ). До
уроку також надається презентаційний матеріал.
Бажаю успіхів!