Topic outline

  • .

    Юний дослідник!

    Я рада тебе вітати в дивовижному світі біології. Хочу поділитися з тобою цікавим світом ботаніки.

    В структурі дистанційного курсу кожна тема уроку має такі складові:

    - рекомендації до уроку;

    - теоретичний матеріал;

    - завдання для виконання та закріплення матеріалу;

    - поточний тест;

    - словничок термінів;

    - презентація;

    - цікаві відеоматеріали.

    Окремо хочу звернути твою увагу на те, що до кожного уроку розроблені завдання для обов'язкового виконання. До них відносяться завдання, які необхідно виконувати паралельно із вивченням нового матеріалу, завдання для закріплення знань і обов'язкові тестові завдання наприкінці уроку. Кожен урок містить в собі інтерактивні посилання на завдання та тести. В текстовому матеріалі уроку також існують інтерактивні посилання на відео за даною темою. Останній заключний урок "Узагальнення і систематизація знань" передбачає можливість обрати для себе один з чотирьох варіантів контрольного тесту для перевірки і оцінки знань, набутих на протязі всього курсу.

    Матеріал курсу "Репродуктивні органи рослин" відповідає чинній програмі з біології 6 класу та складається з 7 занять.

    Бажаю успіхів у навчанні і сподіваюся, що розроблені уроки будуть із задоволенням опановуватись і стануть для тебе цікавою сторінкою відкриття нових знань!


    Рекомендації до опрацювання курсу

  • УРОК № 1. Квітка - орган статевого розмноження


    МЕТА:

    -         навчальна: вивчити будову квітки та функції її органів, різноманітність квіток; розглянути біологічне значення квітки.

    -         розвивальна: розвивати та поглиблювати знання про рослинні тканини; навички вивчення навколишньої природи;

    -         виховна: виховувати любов до природи та рідного краю.

     


    ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ

    Працюючи з матеріалом цього уроку, ви зможете дізнатися про:

    - будову квітки;

    - з яких частин вона складається та які функції виконують ці частини.

  • УРОК № 2. Суцвіття


    МЕТА:

    -         навчальна:    сформувати поняття суцвіття, ознайомити учнів з функціями суцвіть, розглянути їх та їхню різноманітність, пов’язану із пристосованістю до умов існування, про їхнє біологічне та практичне значення;

    -         розвивальна: розвивати вміння розпізнавати різноманітні суцвіття та їх видозміни, знаходити спільні ознаки будови суцвіть; розвивати навички знаходити причинно-наслідкові звʾязки;

    -         виховна: виховання шанобливого ставлення до покритонасінних рослин.


    На цьому уроці ви зможете:

    - познайомитися з основними, поширеними в природі суцвіттями;

    - навчитеся розрізняти різні види суцвіть;

    - розглянете приклади рослин, яким характерні певні види суцвіть.

    Відомості про практичне застосування теоретичного матеріалуЗібрані у суцвіття квітки — це пристосування рослин для поліпшення запилення. Наприклад, зібрані разом дрібні квітки (у калини, редьки, горобини) добре помітні для комах-запилювачів. А у вітрозапильних рослин дрібні квітки, зібрані у суцвіття, краще вловлюють пилок з повітря (наприклад, у верби, тополі, кукурудзи). У суцвітті утворюється більша кількість плодів, ніж в окремих квітках. Це сприяє зростанню чисельності виду та його поширенню.

          Проходячи послідовно етапи уроку, отримаєте цікаву інформацію про рослинний світ. На етапі вивчення нового матеріалу будьте уважні та не пропустіть запитання, на які обовʾязково необхідно буде відповісти. На останніх етапах уроку (закріплення і перевірки знань) треба буде відповісти на тестові запитання. До уроку надається презентаційний матеріал, в якому можна знайти підказки до запитань і завдань уроку.

     Успіхів і наполегливості у навчанні!


  • УРОК № 3. Запилення та запліднення


    МЕТА:

    -         навчальна: розширити поняття про квітку як орган розмноження, сформувати поняття «запилення» та «запліднення», познайомити учнів з різними способами запилення у квіткових рослин, розглянути пристосування рослин до різних способів запилення та особливості подвійного запліднення покритонасінних рослин;

    -         розвивальна: розвивати вміння розрізняти способи перехресного запилення, зрозуміють суть подвійного запліднення у рослин, умітимуть використати свої знання про запилення для практичної діяльності.

    -         виховна: виховувати зацікавленість у вивченні рослинного світу та відповідальне ставлення до оточуючого середовища.

    Вивчаючи матеріал даного уроку, ви ознайомитесь:

    - з будовою  тичинки та маточки;

    - із ознаками, за якими можна розрізняти різні види запилення;

    - ознайомитесь із поняттям подвійне запліднення та його ознаками.

    Відомості про практичне застосування теоретичного матеріалу. Займаючись вирощуванням квітів вдома, дуже важливо знати які функції несуть основні органи квітки. І таким чином, впевнено і вірно керувати процесом розвитку рослини, досягаючи найвищих результатів і краси вдома.

    На кожному етапі уроку ви знайдете необхідну інформацію для себе. Обовʾязковими є також завдання і запитання, які будуть зустрічатися на протязі вивчення нового матеріалу. В кінці уроку необхідно перевірити свої знання, давши відповіді на певні запитання.

    Тож, бажаю цікавого і насиченого корисною інформацією уроку!

  • УРОК № 4. Насіння


    МЕТА:

    -         навчальна:  поглибити знання учнів про будову рослин на підставі знайомства з особливостями будови насінини; познайомити учнів з основними тканинами насінини, особливостями їх будови і функціями;

    -         розвивальна:; розкрити значення насіння в природі і житті людини; формувати  практичні  вміння  роботи з  гербарієм; виховувати бережливе  ставлення до зелених рослин.

    -         виховна: виховувати бережливе ставлення до зелених рослин.

    Вивчаючи матеріал даного уроку ви дізнаєтесь про:

    - будову насіння;

    - Як розрізняють плоди за кількістю насінин? де здійснюється фотосинтез?                    

    -У чому полягає біологічне значення насіння.

    Відомості про практичне застосування теоретичного матеріалу. 

    У насінні деяких рослин містяться надзвичайно корисні для організму людини мікроелементи та речовини.

    Гарбузове насіння містить всі вітаміни групи B тіамін (В1), рибофлавін (В2), ніацин (нікотинова кислота), пантотенова кислота, піридоксин (В6) і солі фолієвої кислоти. Воно здатне запобігти утворенню ниркових каменів, а також вивести з організму паразитів, особливо стрічкових черв’яків.

    У насінні кунжуту є сильні антиоксиданти. Сезамін і сезамолін, які містяться у кунжуті, знижують рівень холестерину у крові. Ця рослина є чудовим джерелом марганцю і міді, він збагачений кальцієм, магнієм, залізом і фосфором.

    Вітамін Е, який міститься у насінні соняшника, здатний нейтралізувати вільні радикали, що запобігає пошкодженню жирових молекулярних структур – клітинних мембран, клітин мозку і холестерину.

    На кожному етапі уроку ви знайдете необхідну інформацію для себе. Обовʾязковими є також завдання і запитання, які будуть зустрічатися на протязі вивчення нового матеріалу. В кінці уроку необхідно перевірити свої знання, давши відповіді на певні запитання.

    Бажаю успіхів!

  • УРОК № 5. Плід, поширення плодів


    МЕТА:

    -         навчальна:  сформувати поняття про плоди ,їхню будову й різноманітність як результат пристосування до умов середовища;з'ясувати функції плодів , їхнє значення у природі та житті людини;

    -         розвивальна: розвивати вміння й навички , розпізнавати й визначати типи плодів; розкрити значення плодів в природі і житті людини;

    -         виховна: виховувати бережливе ставлення до зелених рослин.

    Працюючи з матеріалом цього уроку, ви зможете дізнатися про:

    - особливості будови плодів;

    - в чому полягає значення плодів;

    - за яких умов відбувається утворення плодів;

    Відомості про практичне застосування теоретичного матеріалу.

    У плодах і насінні рослин містяться поживні органічні речовини, тому людина використовує їх у їжу та на корм тваринам. Залежно від того, які поживні речовини найбільше нагромаджуються в плодах чи насінні, культурні рослини поділяються на зернові, які мають багато вуглеводів, бобові з підвищеним вмістом білків, та олійні, які дають продовольчу олію. Необхідними для життя людини є і вітаміни. Наприклад, вітамін С, який підвищує опірність організму людини проти захворювань, у великій кількості міститься у плодах шипшини, лимонів, смородини тощо. Плоди і насіння багатьох рослин використовують у медицині. Наприклад, соковиті плоди й пагони малини застосовують для лікування простуди. Смачні свіжі ягоди чорниці, яка плодоносить у липні-вересні, поліпшують обмін речовин і травлення людини, а ягоди суниці лісової мають властивість розчиняти і виводити печінкові та ниркові камені. Використовують плоди і насіння різних рослин у косметиці. Наприклад, сік калинових плодів є добрим засобом проти висипів та пігментних плям на шкірі. Плоди і насіння досить часто застосовують як прянощі для надання їжі приємного смаку та аромату. Наприклад, кістянки перцю чорного використовують як приправу для страв, насіння кропу – для приготування маринадів, плоди ванілі – у кондитерському виробництві. Плоди і насіння застосовуються людиною й у різних галузях промисловості для отримання сировини. Так, коробочки бавовни дають сировину для натуральних тканин. Насіння рижію посівного містить швидковисихаючу олію, з якої виробляють олійні фарби для живопису. Проте нерідко плоди і насіння накопичують отруйні речовини. Багато їх міститься в ягодах конвалії, вовчого лика, беладони, насінні блекоти, дурману. Якщо бджоли збирають нектар із цих рослин, то і мед стає отруйним. Отруєння цими рослинами перебігають досить важко, з порушеннями роботи різних систем (травної, нервової, кровоносної, дихальної), а у важких випадках можуть призводити до загибелі. Тому в жодному разі не можна їсти плодів і насіння незнайомих рослин, навіть якщо вони дуже привабливі на вигляд.

    На кожному етапі уроку ви знайдете необхідну інформацію для себе. Обовʾязковими є також завдання і запитання, які будуть зустрічатися на протязі вивчення нового матеріалу. В кінці уроку (етап № 6) необхідно перевірити свої знання, давши відповіді на певні запитання.

    Тож, бажаю цікавого і насиченого корисною інформацією уроку!

  • УРОК № 6. Вегетативне розмноження


    МЕТА:

    - навчальна:  сформувати поняття про особливості вегетативного розмноження рослин; розглянути види вегетативного розмноження.

    - розвивальна: розвивати вміння встановлювати взаємозвʾязок між будовою рослини та його функціями

    - виховна: виховувати бережливе ставлення до зелених рослин.

    Опрацьовуючи матеріл даного уроку ви дізнаєтесь:

    - як рослини розмножуються?

    - навіщо рослинами розмножуватися?

    - що таке вегетативне розмноження рослин?

    Відомості про практичне застосування теоретичного матеріалу: Кімнатні рослини можна розмножувати насінням і вегетативним способом. У деяких рослин з насіння розвивається рослина, яка швидко починає цвісти, наприклад бальзаміни, тоді як клівія з насіння може зацвісти тільки через п'ять-шість років. Багато тропічних рослин, хоч і виростають з насіння, але в наших умовах майже ніколи не цвітуть.

    Більшість ампельних і витких рослин, у яких довгі гнучкі стебла, можна розмножувати відводками. Вибирають сильний пагін і навесні або у перші дні літа притискують його до ґрунту в маленькому горщику за допомогою шпильки для волосся або загнутого дротика. Стебло, наприклад, плюща, швидко вкорінюється, якщо на його нижній частині зробити невеликий надріз. Можна вкорінювати одночасно декілька пагонів однієї рослини. Коли пагони вкорінюються і в місцях укорінення з'являться нові листки, молоді рослини відділяють.

    Деякі рослини утворюють відростки від основного стебла (наприклад, бромелієві, кактуси та інші сукуленти). Відростки відрізають якомога ближче до основного стебла, але так, щоб зберегти більшу частину коренів. Кожен відросток висаджують в окремий горщик.

    Хлорофітуми, ломикаменеві утворюють вусики з маленькими розетками рослинок на кінцях, які можна висаджувати в невеликі горщики. У каланхое Дегремона і аспленіума цибулиноносного маленькі дочірні рослинки утворюються на дорослих листках, їх висаджують у горщики або ящики.

    Дуже багато рослин можна розмножувати живцями. Живцем називається частина вегетативного органа (листка, стебла або кореня), здатна відтворювати всі частини рослини, яких не вистачає. Залежно від того, яку частину рослини для цього використовують, розрізняють верхівкові, стеблові, серединні і листові живці.

    Перед початком роботи можна ознайомитися із цікавими фактами життя рослин (етап № 3).

    Після опрацювання основного матеріалу (етап № 4) можна виконати завдання для закріплення вивченого матеріалу (етап № 5). В кінці уроку треба відповісти на тестове завдання (етап № 6 ).  До уроку також надається презентаційний матеріал.

    Бажаю успіхів!

  • УРОК № 7. Урок узагальнення і систематизації знань


    МЕТА:

    -         навчальна: повторити, узагальнити та систематизувати навчальний матеріал з теми;

    -         розвивальна: продовжити розвивати логічно а послідовно мислити, висловлювати особисту думку та встановлювати відповідні звʾязки;

    -         виховна:  виховувати наполегливість у навчанні, бажання вдосконалювати, поглиблювати та покращувати свої знання з біології; продовжувати виховувати бережливе ставлення до краси природи.

    На цьому уроці ви зможете:

    - Узагальнити та систематизувати знання;

    - Перевірити свої знання, склавши тестові завдання різних рівнів.

    Тож, бажаю згадати все, що було розглянуто на минулих уроках, проглянути презентаційний матеріал та вірно відповісти  на всі питання.

    Успіхів і доброго настрою!