
І місце. Світ української поезії (твори Т.Г. Шевченка та Лесі Українки)
Найфантастичніші й найсміливіші побажання стають реальністю. Учитися можна в будь-якому віці й будь в якому місці ― було б бажання цим займатися. У цьому полягає феномен дистанційного навчання. Сучасні ґаджети не прив’язують до певного місця навчання, а роблять сам процес мобільним і гнучким. Отже, створення й накопичення різноманітних дистанційних навчальних курсів на освітніх платформах є надзвичайно актуальним.
Вашій увазі пропонується дистанційний курс з української літератури (8 клас) з теми «Світ української поезії», який, у першу чергу, зацікавить учнів 8 класів, а також учителів-предметників.
Цей курс відповідає державній навчальній програмі та класу навчання (Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804).
ІІ місце. Національна драма (Виходець О.В., ХГ № 116)
У представленому курсі «Національна
драма» розглянуті основні питання, необхідні для повноцінного вивчення
зазначеної теми.
Даний курс розроблений для учнів 8-х класів, призначений для дистанційного вивчення теми «Національна драма» з української літератури. Допоможе учням дізнатися про драматургічну культуру України, познайомишся із особливостями «театру корифеїв» та його засновниками, дізнаєшся про талановиту постать І. Карпенка-Карого та його актуальний до сьогодні драматичний твір «Сто тисяч». Навчитися аналізувати драматичний твір, орієнтуватися в термінології цього жанру, вибудувати ціннісні орієнтири в парадигмі «Справжні цінності – оманливі», зрозуміти, яку ціну має щастя і чи завжди воно залежить від матеріального статку, уміти аналізувати засоби гумору та сатири в п’єсі «Сто тисяч».
Курс також може бути використаний педагогами для доповнення навчального матеріалу. Доцільним є використання його у роботі з учнями, що мають обмежені фізичні можливості та потребують підвищеної педагогічної уваги. Розроблений з урахуванням матеріалу підручника, тож може бути повною або частковою їх заміною в навчальному процесі.
Представлений дистанційний курс містить
мультимедійні презентації з теоретичним матеріалом, мотивацією діяльності
учнів, інтернет-джерела, які варто використовувати, щоб оволодіти навчальним
матеріал, навчитися аналізувати та думати.

ІІ місце. Література 80-х: Культурологічна тематика й літературно-мистецькі алюзії, широкі асоціативні заглиблення, сприйняття культури як факту життя(Сітало Вікторія Євгенівна, ЗЗСО № 75)
Мета:
Спецкурс передбачає ознайомлення з одним із найвищих досягнень української модерної поезії ХХ ст. – Київською школою. В діахронному та синхронному зрізах тут представляється формування цього поетичного феномену, у відповідному методологічному підході розглядається його художня специфіка та естетичні здобутки.
Завдання:
Ознайомити школярів із самобутньою естетичною пропозицією поетів Київської школи. Розкрити цю самобутність на безпосередньому текстовому матеріалі. Представити глибинні чинники саморозвитку модерного поетичного письма в українській поезії другої половини ХХ ст.
знати:
· основні властивості української модерної поезії другої половини ХХ ст.;
· соціокультурне тло становлення поетичного феномену Київська школа;
· загальностильові прикмети текстів поетів Київської школи, а також ідіостильові властивості цих текстів;
· філософсько-естетичні настанови, яких дотримувалися поети Київської школи і які виявлялися в їхніх текстах;
· особливості розвитку української поетичної традиції другої половини ХХ ст., коли самобутня творчість поетів Київської школи була певною мірою зумовлена попереднім станом українського образного письма, а також ця творчість вплинула на подальше становлення української поезії;
вміти:
· поціновувати естетичні і смислові властивості поетичного слова;
· безпосередньо аналізувати поетичні тексти й творити різноманіття інтерпретацій одного тексту;
· встановлювати домінантні естетичні і смислові тенденції в творчості окремого автора й проводити відповідні паралелі із творчістю інших авторів – як приналежних до Київської школи, так і синхронно присутніх в українському поетичному процесі.
Курс розроблено для учнів 8-их класів згідно навчальної програми: «Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання (зі змінами, затвердженими наказом МОН від 13.01.2017 №202 та 10.02.2017 №201)».
Учень повинен мати власний e-mail, доступ до Інтернету, знання операційної системи WINDOWS, уміння працювати з її додатками (Microsoft Office: Word, PowerPoint)
Курс розраховано на 6 тижнів. Кожне заняття містить теоретичний матеріал з теми і має обов’язкові контролюючі елементи (тестові завдання). Система контролю якості навчання передбачає оцінку знань та вмінь, отриманих при вивченні розділів курсу.
Дистанційний курс складається з 6 уроків-лекцій, кожен урок супроводжується презентацією, що дає можливість учню краще вивчити навчальний матеріал. Сьомий урок – узагальнюючий контрольний тест.

ІІІ місце. Українська модерна проза початку ХХ століття. (Проценко Ольга Іванівна, ЗЗСО № 66)
„Українська модерна проза”
Шановні учні, а також усі, хто цікавиться українською літературою!
Цей дистанційний курс передбачає ознайомлення учнів 10 класу з основними модерністськими тенденціями в українській літературі 1910-х років; текстуальне вивчення та аналіз творів визнаних письменників-модерністів М.Коцюбинського, О.Кобилянської, В.Стефаника, В.Винниченка; визначення особливостей їх світогляду, пріоритетів, моральних і життєвих цінностей; художніх особливостей творів.
Курс відповідає чинній навчальній програмі, затвердженій Міністерством освіти та науки України: Українська література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 10–11 класи (рівень стандарту)
Дистанційний курс складається із семи занять:
Основні риси українського прозового модернізму.
Михайло Коцюбинський. Життя і творчість, гуманізм світогляду письменника.
Психологічна новела М. Коцюбинського „Intermezzo”.
ПовістьМ. Коцюбинського „Тіні забутих предків”. Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією і дійсністю. Світ людини у зв’язку зі світом природи. Образи й символи повісті.
Життя і творчість Ольги Кобилянської. Краса вільної душі й аристократизм духу в новелі О. Кобилянської „Іmpromtu phantasie”. Образи жінок-інтелектуалок у новелі Ольги Кобилянської „Valse melancolique”.
Життя і творчість Василя Стефаника. Особливості індивідуального стилю письменника. Психологічне розкриття теми еміграції в новелі В. Стефаника „Камінний хрест”.
Основні події життєвого і творчого шляху Володимира Винниченка, громадська та політична діяльність письменника. Поєднання реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту в новелі В. Винниченка „Момент”.
Зміст кожного заняття складається із окремих розділів, об`єднаних спільною тематикою; до кожного заняття подаються методичні рекомендації, у яких зазначено, як опрацювати поданий теоретичний матеріал і тексти творів; подано ідейно-тематичний аналіз творів, їхні художні особливості, поглиблюються знання з теорії літератури. До занять додано глосарій, презентації, аудіозаписи та відеоролики. Після опрацювання теоретичного матеріалу та виконання практичних завдань пропонуються тести для самоконтролю, різні за формою – з одним варіантом відповіді, з кількома варіантами відповідей, на відповідність, творчі завдання з конструйованою відповіддю .
У кінці курсу пропонується пройти підсумкове оцінювання: 12 тестових завдань – 10 – з одним варіантом відповіді, 2 – на встановлення відповідності
Глосарій допоможе вивчити або повторити теорію літератури. Контрольний тест підсумує отримані знання за курсом „Українська модерна проза”
Метою дистанційного курсу є сприяти засвоєнню знань про основні риси українського прозового модернізму, основні події життєвого і творчого шляху письменників; формувати вміння аналізувати художні твори; поглибити й урізноманітнити знання про художнє відтворення світу; долучати старшокласників засобами художньої літератури до загальнолюдських і національних цінностей; сприяти всебічному розвитку школярів, їх духовному збагаченню, активному становленню й самореалізації в сучасному світі.
Завдання курсу:
дати ґрунтовні й системні знання про сутність філософсько-естетичних концепцій, що вплинули на творчість українських митців-модерністів; основні течії модернізму, самобутність їх прояву в українській літературі, музиці, образотворчому мистецтві;
поглибити знання про зміст літературознавчих понять психологічна новела, імпресіонізм, експресіонізм, символізм, неоромантизм, екзистенціалізм;
розвивати вміння виявляти ознаки певної стильової течії модернізму у виучуваному творі; розкривати символічний зміст назви; пояснювати образи-символи твору; аналізувати роль художньої деталі у відтворенні психологічного стану героїв;
удосконалювати навички виконання завдань тестової форми;
розвивати критичне мислення, навички самоосвіти, бажання і спроможності вчитися;
формувати стійкий інтерес до української літератури як вагомого духовного спадку народу, повноцінного оригінального мистецтва.

ІІІ місце. Ми – українці! (Овсянникова Тетяна Юріївна, ЗЗСО № 43)
Дистанційний курс з української літератури "Ми-українці" призначений для самостійного вивчення теми учнями 7 класу.
Зміст курсу відповідає чинній програмі: «Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів І.В.Мовчан, К.В.Таранік, О.М.Івасюк, М.П.Бондар, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова», Наказ МОНУ від 06.07.2017 №804.
Даний курс складається із восьми занять, по одній годині на кожне заняття. Перевагою курсу є добре розроблений методичний апарат: зміст кожного заняття складається із окремих розділів, об`єднаних спільною тематикою; до кожного заняття подаються методичні рекомендації, у яких зазначено, як опрацювати поданий теоретичний матеріал і тексти віршів; звертається багато уваги на поглиблення і систематизацію вивчення теорії літератури. До занять додано глосарій, презентації, аудіозаписи та відеоролики. Матеріал подібрано із урахуванням вікових особливостей учнів.
Мета
дистанційного курсу:
· формування компетентного читача;
· підвищення загальної освіченості молодого громадянина України;
· формування, поглиблення й систематизація знань учнів 7 класу з теми "Ми-українці", з теорії літератури, удосконалення вміння здійснювати ідейно-тематичний аналіз віршів;
· розвивати увагу, спостережливість, різні операції мислення, удосконалювати навички виконання завдань тестової форми, розвивати в учнів прагнення з успішної підготовки до ЗНО;
· виховувати почуття національної гідності та національної свідомості, поваги та пошани до українських віршів, національних героїв, історичного минулого рідного краю, бажання відроджувати й вивчати творчість нашого народу;
· розширення культурно-пізнавальних інтересів школярів.
Завдання курсу:
Ø дати ґрунтовні й системні знання про творчість В.Симоненка, А.Малишка;
Ø поглибити знання із теорії літератури;
Ø навчити вдумливо читати тексти віршів, визначати їх тематику, художні особливості;
Ø розвивати навички самоосвіти;
Ø формувати інтерес до української літератури, як вагомого духовного спадку народу;
Ø виховувати почуття поваги та пошани до творчості українських поетів;
Ø сприяти формуванню ціннісного ставлення до того, що відбувається навколо, розуміти, що події важливо пропускати через себе.
Програма курсу
Заняття 1. В. Симоненко – лицар на білому коні в українській літературі. Громадянські, патріотичні мотиви, романтичний пафос його лірики.
“Лебеді материнства”.
Заняття 2. Василь Симоненко “Ти знаєш, що ти — людина?” Втілення в ній особливостей української ментальності, рис національного характеру. Загальнолюдські цінності та ідеї.
Заняття 3. Василь Симоненко “Гей, нові Колумби й Магеллани.” ТЛ: ліричний герой.
Заняття 4. Василь Симоненко «Перехожий». Проблема індивідуальності й натовпу.
Заняття 5. Андрій Малишко. Відомий український поет і його пісні, що стали народними. “Пісня про рушник”.
Заняття 6. Андрій Малишко “Стежина”. Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них.
Заняття 7. Андрій Малишко.“Вогник”, “Приходять предки”. Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам’яті. Ліризм поезій.
Заняття 8. Контрольний тест.
Рекомендації щодо особливостей організації навчання учнів
Щоб успішно засвоїти матеріал дистанційного курсу "Ми - українці", учень повинен:
• познайомитися із темою та метою заняття;
• прочитати методичні рекомендації до заняття;
• уважно опрацювати теоретичний матеріал, приділити увагу вивченню нових понять (звернутися до глосарію);
• ознайомитися зі всіма додатковими навчальними матеріалами (презентації, аудіозаписи, відеоролики);
• виконати тести (якщо є) та перевірити рівень засвоєння теми.
Курс містить 6 тестів для самоконтроля та 1 контрольний тест.

Світ української поезії (Хоменко Наталія Василівна, ЗЗСО № 34)
Курс «Світ української поезії» призначений для учнів 8 класу та вчителів української літератури.
Зміст курсу відповідає чинній програмі з української літератури для 8 класу: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література: 5–9 класи / К.В.Таранік-Ткачук, М.П.Бондар, О.М.Івасюк, С.А.Кочерга, Л.І.Кавун, О.І.Неживий, Н.В.Михайлова, Р.В.Мовчан (керівник групи). – К., 2013 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 804 від 07.06.2017 р.).
Як зміст курсу, так і очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів повністю відповідають зазначеній вище програмі.
Враховуючи те, що даний курс не прив’язаний до класно-урочної 45-хвилинної форми роботи, автор скоротила кількість годин з 8, зазначених у програмі, до 6. Кожне заняття складається з компонентів, які дозволять ефективно засвоїти теоретичний матеріал і застосовувати його на практиці. Учень сам обирає, скільки часу він витратить на засвоєння теоретичної частини і виконання практичних завдань. Різноманітні практичні завдання сприяють формуванню стійких умінь і навичок, що в традиційній класно-урочній формі відпрацьовуються на окремих уроках.
Дистанційний курс складається із 6 завдань та є логічно завершеним, тобто в повній мірі розкриває відповідну тему навчальної програми.
Мета курсу
· поглибити інтерес до читання, зміцнити потребу читати; усвідомити роль літератури як засобу самопізнання і самотворення;
· розвивати емпатію, відтворювальну і творчу уяви, художнє мислення й образне мовлення, чуття жанру, форми;
· розвивати вміння і навички в усіх видах читацької діяльності, удосконалювати вміння діалогічної взаємодії з текстом, умінь аналізувати й інтерпретувати художній твір;
· виробити алгоритм прочитання художніх творів різних напрямів, жанрів, стилів;
· засвоїти й систематизувати основні літературознавчі поняття як засіб повноцінного сприйняття, прочитання й інтерпретації художнього тексту;
· узагальнити і поглибити знання учнів про мистецтво слова, уміння розглядати художню літературу в контексті інших видів мистецтв;
· формувати культуру художнього сприймання, естетичних потреб, смаку, почуттів, читацької культури, здатності сприймати художній твір з естетичних позицій, розглядати його в єдності змісту і форми, розрізняти художньо вартісні та низькопробні твори;
· розвивати чуття художнього слова, мовленнєвої культури, творчих здібностей, набуття досвіду літературно-творчої діяльності;
· виробити організаційно-діяльнісні уміння, здатність самостійно формувати індивідуальну навчальну траєкторію, керувати читацькою діяльністю, особистісним і читацьким розвитком;
· розвивати уміння працювати з різними видами інформації, зокрема й електронними, здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність (знаходити, сприймати, аналізувати, оцінювати, систематизувати, зіставляти різноманітні факти та відомості).

«Життя та творчість Івана Франка» (Бірюкова Тетяна Миколаївна, ЗЗСО № 15)
Даний дистанційний курс розрахований на самостійне опрацювання навчального матеріалу з теми: «Життя та творчість Івана Франка», що відповідає державній навчальній програмі з української літератури для 10 класу.
Вивчення у школі української літератури забезпечує реалізацію ключових компетентностей, які сприяють розвитку особистості та її повноцінній самореалізації в сучасному житті, у таких напрямках:
— соціальні компетентності (активна участь у суспільному житті; здатність знайти, зберегти і розвинути себе як особистість; розвиток комунікативних якостей; здатність розв’язувати проблеми; формування світоглядних і загальнолюдських ціннісних орієнтирів);
— мотиваційні компетентності (розвиток творчих здібностей, здатності до навчання, самостійності мислення);
— функціональні компетентності: естетичні, культурологічні, мовні, комунікативні (вміння оперувати набутими знаннями, сформованими навичками, використовувати їх у практичному житті).
Матеріали курсу можуть бути корисними також для вчителів - філологів, студентів педагогічних вузів та в якості додаткових завдань для учнів, які цікавляться українською літературою.

Усна народна творчість. Українські історичні пісні. Пісні Марусі Чурай. Українські народні думи (Гончар Ірина Олексіївна, ЗЗСО № 151)
Курс
відповідає чинній програмі з української літератури для загальноосвітніх
навчальних закладів і передбачає на вивчення теми 8 занять.
Структура курсу включає рекомендації щодо вивчення теми для учнів, теоретичний
матеріал, тексти
творів, словник (глосарій), відео- та аудіоматеріали,
завдання для практичного виконання, тестові завдання для самоконтролю після
кожної теми заняття та один підсумковий тест.
Робота рекомендована для учнів 8
класу, учителів української мови та літератури.

Іван Франко – титан духу і думки (Шушунова Тетяна Андріївна, ЗЗСО № 20)
Анотація
Актуальною проблемою вивчення української літератури є принципові зміни, які відбуваються в суспільстві. Вивчення літератури вимагає вироблення нових підходів і способів дослідження, створення нових засобів пояснення літературних явищ. Школа сьогодні має готувати конкурентноздатних учнів, тому необхідний системний підхід у здійсненні оцінювання навчальних досягнень. Це означає застосування таких методів і засобів навчання, у тому числі для контролю та самоконтролю навчальних досягнень школярів, які дозволяють розв’язати це завдання.
Матеріал дистанційного курсу призначається для розширення знань учнів про життєвий і творчий шлях Івана Франка, підвищення ефективності процесу навчання і контролю шляхом тестування. Створено умови для організації навчання, здійснення моніторингу результатів навчання.
Основна мета вивчення теми: формування теоретичних уявлень про творчість Івана Франка, розвиток інформаційно-цифрової та інших компетентностей учнів 10 класу.
Завдання курсу:
- систематизувати та поглибити знання учнів про життя і творчість Івана Франка;
- навчити розрізняти літературні роди;
- формувати вміння і навички аналізувати художні твори;
- сформувати вміння визначати тему, ідею творів;
- удосконалювати навички ідейно-художнього аналізу віршів;
- виховувати високу культуру мовлення.
Дистанційний курс для 10-го класу складено відповідно до Програми для навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література: 10 – 11 класи. Академічний рівень / М.Г.Жулинський, Г.Ф.Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, М.П.Бондар, О.А.Камінчук, В.І.Цимбалюк. – К.: Грамота, 2011 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 826 від 14. 07. 2016 р).
Згідно з навчальною програмою, учень:
· знає життєву біографію митця;
· уміє окреслити основні сфери його багатогранної діяльності, уміє пояснювати багатозначність понять «вершини» і «низини» у назві збірки;
· може назвати твори (цикли) зі збірок, ідеї яких є актуальними сьогодні;
· аналізує поезії, вміє визначити і пояснити символіку;
· пояснює використання біблійних мотивів і образів, умовність художнього світу легенд і притч;
· коментує композицію і сюжет творів, формулює провідну думку;
· називає коло тих художніх, філософських, історико-політичних проблем, які актуальні й сьогодні;
· усвідомлює, що любов – найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти; усвідомлює, що українці – представники народу, що «вгору йде», що відкидає занепад у будь-якій формі; усвідомлює внесок І.Франка у світову культуру, поступ.
Дистанційний курс складається з 9 уроків, 8 тестів для самоконтролю та завершується тематичним оцінюванням.
План дистанційного курсу:
Модуль 1. Титан духу і думки. Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності, її вплив на культурний і політичний розвиток України. Франко-перекладач, публіцист. Значення творчості для розвитку української літератури, у пробудженні національної свідомості. Творчість І. Франка в музиці.
Модуль 2. Лірика збірки «З вершин і низин». Загальне уявлення про композицію збірки. Творчість великих майстрів Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі («Сікстинська мадонна»).
ТЛ: сонет.
Модуль 3. Франкова концепція поступу людства, вираження незламного оптимізму («Гімн» («Замість пролога»)).
ТЛ: гімн.
Модуль 4. Поетична збірка «Зів’яле листя», загальне уявлення про її композицію. «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...» Місце любовної теми у творчості І. Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, ствердження невмирущості почуттів, ідеалу кохання.
Модуль 5. Змістовий зв’язок «Легенди про вічне життя» з поезією збірки «Зів’яле листя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.
ТЛ: філософська поезія.
Модуль 6. Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті. Пролог до поеми – заповіт українському народові. Алегоричність образу Мойсея. Засоби художнього увиразнення в тексті.
ТЛ: терцини.
Модуль 7. Проза І. Франка (ідеї, проблеми). Художні шукання прозаїка. Франко й український модернізм. Новела «Сойчине крило» – жіноча доля в новітній інтерпретації. Образ героя-адресата – уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком». Гуманізм новели.
ТЛ: поняття про модернізм.
Модуль 8. Роль І. Франка у розвитку драматургії й театру («Украдене щастя»). Значення творчості І. Франка, її актуальність.
Модуль 9. Контрольна робота. Творчість І. Франка (тестування).

Образне слово поетичного модернізму (Загальнолюдське, національне, особисте). Леся Українка (Лариса Косач). 10 клас. (Прокопенко Алла Фаридівна, Горіна Тетяна Миколаївна, ХЗОШ №145)
Анотація
Розроблений дистанційний курс є частиною тематичного блоку «Образне слово поетичного модернізму (Загальнолюдське, національне, особисте)» програми з української літератури для учнів 10 класу , а саме, теми «Леся Українка (Лариса Косач)».
Нашою метою є розробка, створення й упровадження дистанційного курсу за темою «Леся Українка (Лариса Косач)» з предмета «Українська література» для учнів 10-го класу. Створення такого курсу сприятиме глибшому засвоєнню учнями навчального матеріалу, закріпленню його в пам’яті, а також допоможе вчителям у здійсненні диференційованого підходу до навчання.
Мета дистанційного курсу: поглибити знання учнів про життя та творчий доробок Лесі Українки, вчити визначати тему, основну думку, провідні мотиви творів; розвивати логічне й образне мислення; формувати такі риси характеру, як: мужність, цілеспрямованість, наполегливість; виховувати почуття прекрасного. Поглибити вивчене про види лірики, драму та драматичну поему. Виховувати учнів на шедеврах української класики гідними поваги людьми
Дистанційний курс складається із 8 занять: 7 занять містять теоретичний матеріал, а
також тести різних видів для проміжного оцінювання, та 1 контрольне заняття у
вигляді есе. Завдання мають чітку шкалу оцінювання навчальних досягнень учнів,
що дозволить учителю об’єктивно перевірити знання кожного школяра. Також курс
містить відеоматеріали, фотоматеріали, презентації, гіперпосилання на джерела в
мережі Інтернет.
Матеріали даного курсу укладені відповідно до чинної програми для учнів 10-го класу загальноосвітніх навчальних закладів із української літератури (рівень стандарту), що затверджена наказом МОН від 23.10.2017 №1407.