Програма курсу "Кисень"
КИСЕНЬ
Тема складається з 6 занять та узагальнюючого тематичного тесту.
1. Повітря, його склад. Оксиген. Кисень. Фізичні властивості кисню.
2. Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню.
3. Хімічні властивості кисню. Поняття про оксиди.
4. Практична робота № 4. Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності.
5. Окиснення. Умови виникнення й припинення горіння.
6. Колообіг Оксигену в природі. Застосування й біологічна роль кисню . проблема чистого повітря.
Мета курсу – якісне опанування учнями теми «Кисень», необхідної для розуміння основних хімічних понять: оксиди, окиснення, горіння, дихання, реакції розкладу й сполучення, каталізатор тощо.
Завдання курсу ─ ознайомити учнів із Оксигеном як хімічним елементом та простою речовиною – киснем , розглянути історію відкриття та способи добування кисню, розкрити зв'язок між хімічними властивостями кисню й його біологічною роллю , застосуванням. Продемонструвати єдність живої та неживої природи на прикладі колообігу Оксигену в природі. Показати шляхи вирішення проблеми забруднення повітря. Формувати в учнів ключові та предметні компетентності.
Очікувані результати. Успішно опрацювавши дистанційний курс, учні 7-х класів відповідно до вимог програми зможуть:
Знати:
➢ склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря;
➢ наводити приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення;
➢ суть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену.
Уміти:
➢ розрізняти процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення;
➢ описувати поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості;
➢ характеризувати хімічні властивості кисню;
➢ аналізувати умови процесів горіння та повільного окиснення;
➢ складати рівняння реакцій: добування кисню й визначати його наявність дослідним шляхом;
➢ дотримуватися запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в обладнанням та побутовими хімікатами.
Оцінювати/усвідомлювати:
➢ напрямки застосування кисню;
➢ оцінювати значення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря;
➢ усвідомлювати наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів.
Вимоги до вхідних знань. У 7 класі на рівні складу речовини триває формування основних хімічних понять: атом, молекула, хімічний елемент, прості й складні речовини, розпочате у природознавчих курсах 1-5 класів. У першому семестрі розглянуті поняття: хімічна формула, валентність, хімічна реакція, хімічні рівняння на основі закону збереження маси речовин. Учні ознайомлені із періодичною системою хімічних елементів, тому мають змогу встановити взаємозв’язки між розташуванням елементів у періодичній системі та їхньою валентністю, використовувати інформацію, яку містить періодична система, про відносні атомні маси хімічних елементів. Учні вміють самостійно працювати з текстами природничого характеру та відеоматеріалами, вміють спостерігати й описувати спостереження, робити висновки, виконувати розрахунки за формулами знаходження масової частки елементу в речовині, встановлення формули за відомими масовими частками, усвідомлюють значення природничих наук для пізнання матеріального світу. Учні мають сформовану відповідну до віку предметну природничу компетентність.
Рекомендації щодо роботи над дистанційним курсом
➢ Ознайомтеся із анотацією до курсу та умовними позначками:
➢ Опрацювати теоретичний матеріал занять 1-3, 5, 6. Звернути увагу, що у
занятті є вказівки , щодо особливостей організації роботи над матеріалом,
узагальнення заняття, глосарій. Основні поняття теми виділені блакитним кольором.
➢ Для кращого розуміння теми перегляньте відеодосліди за посиланням.
➢ Дайте відповіді (усно) на контрольні питання.
➢ Виконайте у зошиті завдання для засвоєння матеріалу .
➢ Перегляньте презентації , що містять завдання різного рівня складності, творчі завдання. Особливістю презентацій є елементи анімацій, які дозволяють краще засвоїти процеси, розглянуті в темі «Кисень».
➢ Зверніть увагу на рубрику «Цікаво», це допоможе тобі бути ерудованою людиною й розширити своє уявлення про природу.
➢ Виконайте тест у кінці кожного заняття.
➢ Під час виконання заняття 4 (практичної роботи №4) ознайомся з правилами ТБ (у додатку), чітко дотримуйтеся інструкції , щодо виконання й оформлення результатів роботи, пройдіть перевірочний тест, ознайомтеся з критеріями оцінки роботи .
➢ Перегляньте анімаційні тематичні фізкультхвилинки, це допоможе не тільки відпочити очам, а й запам’ятати склад и формулу молекули кисню, знаходження кисню у природі.
➢ Пройдіть контрольний тест з теми «Кисень».
Бажаю успіхів у навчанні!