Теоретичний матеріал до теми
Добрий день!
Сьогодні ми з тобою повторюємо все вивчене про прийменник, а також розглядаємо нову тему: «Синонімічні й антонімічні прийменники. Прийменниково-іменникові конструкції в ролі членів речення».
Спочатку давай згадаємо, що таке синоніми? А антоніми?
Синоніми – це сукупність слів, які різні за своїм звучанням, але схожі за значенням.
Антоніми - це слова, протилежні за своїм лексичними значенням.
Синонімічними та антонімічними можуть бути не тільки слова, що є самостійними частинами мови. Серед прийменників теж можна відшукати і антоніми, і синоніми.
Порівняй прийменники: біля і коло, над і під.
Що ти помітив?
Перша пара – це синоніми. Біля будинку та коло будинку. Мають схоже значення, але пишуться по-різному, правильно? Тому вони є синонімами.
А друга пара – над партою та під партою. Вказують на протилежне значення, так? Отже, вони між собою антонімічні.
Добре. Рухаємося далі.
Зверни увагу!
Слід відрізняти похідні прийменники від омонімічних іменників і прислівників. Наприклад: коло (іменник) і коло (прийменник), навкруги (прислівник) і навкруги (прийменник).
Похідні прийменники, на відміну від однозвучних іменників і прислівників, не виражають самостійного лексичного значення, а лише вказують на певні смислові відношення у сполученні з іменниками, числівниками або займенниками. Наприклад, у реченні Верба товста, та всередині пуста (Нар. творчість) прислівник усередині характеризує дію за місцем, де виконується процес (виступає у ролі обставини). А в реченні Усі процеси були сховані всередині приладів (Ю. Шовкуненко) похідний прийменник усередині вказує на просторові відношення лише в поєднанні з іменником (тобто є прийменниково-іменниковою конструкцією та разом вони виконують у реченні функцію обставини).
Спробуй скласти речення зі словами: край (іменник) — край (прийменник).
А тепер давай подивимося, яку ж синтаксичну роль будуть виконувати ці конструкції та співзвучні з ними слова:
Протягом знесло аркуш паперу зі столу. - Ми вчимося протягом усього життя.
Що ми бачимо?
У першому реченні протягом – це іменник (відповідає на питання чим?).
А у другому реченні протягом приєднується до слова життя. Разом вони складають конструкцію – протягом життя (прийменник+іменник). Постав питання до цієї конструкції: вчимося (як довго?) протягом життя. Отже, конструкція виконує роль обставини.
Ще одне спостереження:
Ми рухаємося (як?) назустріч один одному. Я поспішала (на що?) на зустріч із друзями.
У першому реченні назустріч виступає в ролі прийменника і, приєднуючись до слів один одному, виступає в ролі обставини. У другому реченні на зустріч – це прийменник + іменник. Це прийменниково-іменникова конструкція.
По-моєму, ти рухаєшся не в той бік. - По моєму полю хтось ходить.
У першому реченні по-моєму відповідає на питання як? і в реченні виступає в ролі вставного слова. А в другому реченні по приєднується до іменника полю, до конструкції ставимо питання (де?), а між ними ще знаходиться означення моєму. Тут по полю – це прийменниково-іменникова конструкція.
Запам’ятай: Прийменниково-іменникові конструкції пишуть окремо: на зустріч із сонцем, по третє вересня. А співзвучні з ними прислівники пишуть разом (назустріч сонцю).
І ще один момент. Прочитай переклад деяких конструкція та запам’ятай:
По заказу – на замовлення
По закону – згідно з законом
По моим сведениям – за моїми відомостями
По поручению – за дорученням
По приказу – за наказом
По просьбе – на прохання
По собственной воле – з власної волі
По собственному желанию – за власним бажанням
Послать по почте – надіслати поштою
По требованию – на вимогу
По указанию – за вказівкою
Прийти по делу – прийти у справі
Принять во внимание – взяти до уваги
Принять к сведению – взяти до відома
При любой погоде – за будь-якої погоди
Приплось по вкусу – припало до смаку
Работать по схеме – працювати за схемою
Щоб закріпити все вище викладене, виконай тестову роботу до уроку й оціни рівень здобутих знань!
Бажаємо успіхів!