Програма курсу "Кисень"


КИСЕНЬ 

Тема складається з 6 занять та узагальнюючого тематичного тесту. 

1. Повітря, його склад. Оксиген. Кисень. Фізичні властивості кисню.

2. Добування кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор. Способи збирання кисню. Доведення наявності кисню. 

3. Хімічні властивості кисню. Поняття про оксиди. 

4. Практична робота № 4. Добування кисню з гідроген пероксиду з використанням різних біологічних каталізаторів, доведення його наявності. 

5. Окиснення. Умови виникнення й припинення горіння. 

6. Колообіг Оксигену в природі. Застосування й біологічна роль кисню . проблема чистого повітря. 

Мета курсу – якісне опанування учнями теми «Кисень», необхідної для розуміння основних хімічних понять: оксиди, окиснення, горіння, дихання, реакції розкладу й сполучення, каталізатор тощо. 

Завдання курсу ─ ознайомити учнів із Оксигеном як хімічним елементом та простою речовиною – киснем , розглянути історію відкриття та способи добування кисню, розкрити зв'язок між хімічними властивостями кисню й його біологічною роллю , застосуванням. Продемонструвати єдність живої та неживої природи на прикладі колообігу Оксигену в природі. Показати шляхи вирішення проблеми забруднення повітря. Формувати в учнів ключові та предметні компетентності. 

 Очікувані результати. Успішно опрацювавши дистанційний курс, учні 7-х класів відповідно до вимог програми зможуть: 

Знати: 

➢ склад молекул кисню, оксидів, якісний та кількісний склад повітря; 

➢ наводити приклади оксидів, реакцій розкладу і сполучення; 

➢ суть реакцій розкладу і сполучення, процесів окиснення, колообігу Оксигену. 

Уміти: 

➢ розрізняти процеси горіння, повільного окиснення, дихання, реакції розкладу і сполучення; 

➢ описувати поширеність Оксигену в природі; його фізичні властивості; 

➢ характеризувати хімічні властивості кисню; 

➢ аналізувати умови процесів горіння та повільного окиснення;

➢ складати рівняння реакцій: добування кисню й визначати його наявність дослідним шляхом; 

➢ дотримуватися запобіжних заходів під час використання процесів горіння; інструкції щодо виконання хімічних дослідів та правил безпеки під час роботи в обладнанням та побутовими хімікатами. 

Оцінювати/усвідомлювати: 

➢ напрямки застосування кисню; 

➢ оцінювати значення кисню в життєдіяльності організмів; озону в атмосфері; вплив діяльності людини на стан повітря; 

➢ усвідомлювати наслідки небезпечного поводження з вогнем, відповідальність за збереження повітря від шкідливих викидів.

 Вимоги до вхідних знань. У 7 класі на рівні складу речовини триває формування основних хімічних понять: атом, молекула, хімічний елемент, прості й складні речовини, розпочате у природознавчих курсах 1-5 класів. У першому семестрі розглянуті поняття: хімічна формула, валентність, хімічна реакція, хімічні рівняння на основі закону збереження маси речовин. Учні ознайомлені із періодичною системою хімічних елементів, тому мають змогу встановити взаємозв’язки між розташуванням елементів у періодичній системі та їхньою валентністю, використовувати інформацію, яку містить періодична система, про відносні атомні маси хімічних елементів. Учні вміють самостійно працювати з текстами природничого характеру та відеоматеріалами, вміють спостерігати й описувати спостереження, робити висновки, виконувати розрахунки за формулами знаходження масової частки елементу в речовині, встановлення формули за відомими масовими частками, усвідомлюють значення природничих наук для пізнання матеріального світу. Учні мають сформовану відповідну до віку предметну природничу компетентність.

 Рекомендації щодо роботи над дистанційним курсом 

➢ Ознайомтеся із анотацією до курсу та умовними позначками: 

Опрацювати теоретичний матеріал занять 1-3, 5, 6. Звернути увагу, що у занятті є вказівки , щодо особливостей організації роботи над матеріалом, узагальнення заняття, глосарій. Основні поняття теми виділені блакитним кольором.

➢ Для кращого розуміння теми перегляньте відеодосліди за посиланням.

➢ Дайте відповіді (усно) на контрольні питання. 

➢ Виконайте у зошиті завдання для засвоєння матеріалу

➢ Перегляньте презентації , що містять завдання різного рівня складності, творчі завдання. Особливістю презентацій є елементи анімацій, які дозволяють краще засвоїти процеси, розглянуті в темі «Кисень». 

➢ Зверніть увагу на рубрику «Цікаво», це допоможе тобі бути ерудованою людиною й розширити своє уявлення про природу. 

➢ Виконайте тест у кінці кожного заняття. 

➢ Під час виконання заняття 4 (практичної роботи №4) ознайомся з правилами ТБ (у додатку), чітко дотримуйтеся інструкції , щодо виконання й оформлення результатів роботи, пройдіть перевірочний тест, ознайомтеся з критеріями оцінки роботи .

➢ Перегляньте анімаційні тематичні фізкультхвилинки, це допоможе не тільки відпочити  очам, а й запам’ятати склад и формулу молекули кисню, знаходження кисню у природі. 

➢ Пройдіть контрольний тест з теми «Кисень».

 Бажаю успіхів у навчанні!