-
мистецька течія у живописі, а також в літературі та музиці, котра виникла в
1860-х роках та остаточно сформувалася на початку 20 століття у Франції.
Засновники імпресіонізму - як і символізму та експресіонізму - діяли на противагу
реалізму (особливо неокласицизму, а також і натуралізму). Представники
імпресіонізму основним завданням вважали витончене відтворення особистісних
вражень і спостережень, миттєвих почуттів і переживань. Вони намагалися
неупереджено, природно й невимушено відтворити швидкоплинні враження від
мінливого життя. Для імпресіонізму в літературі характерні: тонкий психологізм
змалювання персонажів; прагнення відтворити найменші зміни настроїв, схопити
миттєві враження; тяжіння до лаконізму прози, її ритмічності; багатство
відтінків у змалюванні дійсності; посилена увага до кольорів, звуків і яскравих
художніх деталей. До початку 20 ст. виникло кілька стильових різновидів
імпресіонізму на загальній реалістичній основі. Родоначальниками
«психологічного імпресіонізму» вважають братів Ж. й Е. Гонкурів («поети
нервів», «цінителі непомітних відчуттів»), цей напрямок продовжений у творчості
К. Гамсуна, раннього Т. Манна, С. Цвейга, Ф. Анненського. Трепетні мальовничі
описи зустрічаються у творчості Е.Золя, Е. П. Якобсена, у російській літературі
- у творчості А.Чехова та І.Буніна. Особливості імпресіонізму проступають у
творчості Р. Л. Стівенсона і Дж. Конрад, пізніше - у С. Моема і П.Верлена. В
українській літературі поетика імпресіонізму відбилася у творчості М.Коцюбинського,
B.Стефаника, М.Черемшини, частково О.Кобилянської, а також Г.Михайличенка,
М.Хвильового, Є.Плужника, М.Яцківа, Н.Кобринської та ін.