Enrolment options

Іван Франко – титан духу і думки (Шушунова Тетяна Андріївна, ЗЗСО № 20)
Анотація
Актуальною проблемою вивчення української літератури є принципові зміни, які відбуваються в суспільстві. Вивчення літератури вимагає вироблення нових підходів і способів дослідження, створення нових засобів пояснення літературних явищ. Школа сьогодні має готувати конкурентноздатних учнів, тому необхідний системний підхід у здійсненні оцінювання навчальних досягнень. Це означає застосування таких методів і засобів навчання, у тому числі для контролю та самоконтролю навчальних досягнень школярів, які дозволяють розв’язати це завдання.
Матеріал дистанційного курсу призначається для розширення знань учнів про життєвий і творчий шлях Івана Франка, підвищення ефективності процесу навчання і контролю шляхом тестування. Створено умови для організації навчання, здійснення моніторингу результатів навчання.
Основна мета вивчення теми: формування теоретичних уявлень про творчість Івана Франка, розвиток інформаційно-цифрової та інших компетентностей учнів 10 класу.
Завдання курсу:
- систематизувати та поглибити знання учнів про життя і творчість Івана Франка;
- навчити розрізняти літературні роди;
- формувати вміння і навички аналізувати художні твори;
- сформувати вміння визначати тему, ідею творів;
- удосконалювати навички ідейно-художнього аналізу віршів;
- виховувати високу культуру мовлення.
Дистанційний курс для 10-го класу складено відповідно до Програми для навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Українська література: 10 – 11 класи. Академічний рівень / М.Г.Жулинський, Г.Ф.Семенюк – керівники авторського колективу; Р.В.Мовчан, Н.В.Левчик, М.П.Бондар, О.А.Камінчук, В.І.Цимбалюк. – К.: Грамота, 2011 (зі змінами, затвердженими наказом МОН № 826 від 14. 07. 2016 р).
Згідно з навчальною програмою, учень:
· знає життєву біографію митця;
· уміє окреслити основні сфери його багатогранної діяльності, уміє пояснювати багатозначність понять «вершини» і «низини» у назві збірки;
· може назвати твори (цикли) зі збірок, ідеї яких є актуальними сьогодні;
· аналізує поезії, вміє визначити і пояснити символіку;
· пояснює використання біблійних мотивів і образів, умовність художнього світу легенд і притч;
· коментує композицію і сюжет творів, формулює провідну думку;
· називає коло тих художніх, філософських, історико-політичних проблем, які актуальні й сьогодні;
· усвідомлює, що любов – найвеличніше із людських почуттів, яке необхідно берегти; усвідомлює, що українці – представники народу, що «вгору йде», що відкидає занепад у будь-якій формі; усвідомлює внесок І.Франка у світову культуру, поступ.
Дистанційний курс складається з 9 уроків, 8 тестів для самоконтролю та завершується тематичним оцінюванням.
План дистанційного курсу:
Модуль 1. Титан духу і думки. Іван Франко – письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності, її вплив на культурний і політичний розвиток України. Франко-перекладач, публіцист. Значення творчості для розвитку української літератури, у пробудженні національної свідомості. Творчість І. Франка в музиці.
Модуль 2. Лірика збірки «З вершин і низин». Загальне уявлення про композицію збірки. Творчість великих майстрів Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі («Сікстинська мадонна»).
ТЛ: сонет.
Модуль 3. Франкова концепція поступу людства, вираження незламного оптимізму («Гімн» («Замість пролога»)).
ТЛ: гімн.
Модуль 4. Поетична збірка «Зів’яле листя», загальне уявлення про її композицію. «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені...» Місце любовної теми у творчості І. Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, ствердження невмирущості почуттів, ідеалу кохання.
Модуль 5. Змістовий зв’язок «Легенди про вічне життя» з поезією збірки «Зів’яле листя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.
ТЛ: філософська поезія.
Модуль 6. Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І. Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті. Пролог до поеми – заповіт українському народові. Алегоричність образу Мойсея. Засоби художнього увиразнення в тексті.
ТЛ: терцини.
Модуль 7. Проза І. Франка (ідеї, проблеми). Художні шукання прозаїка. Франко й український модернізм. Новела «Сойчине крило» – жіноча доля в новітній інтерпретації. Образ героя-адресата – уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком». Гуманізм новели.
ТЛ: поняття про модернізм.
Модуль 8. Роль І. Франка у розвитку драматургії й театру («Украдене щастя»). Значення творчості І. Франка, її актуальність.
Модуль 9. Контрольна робота. Творчість І. Франка (тестування).