Topic outline

  • General

    Любий друже!

    Вітаю на дистанційному курсі 

    "Закономірності успадкування  ознак"

    Генетика - це не лише основа біології, а й філософія життя взагалі.

    Т. Бужієвська


        Мета курсу:
    • поглибити знання про генетику як науку; 
    • ознайомити з класичними методами генетичних досліджень, розкрити їхні особливості та значення; 
    • ознайомити з основними закономірностями успадкування ознак на прикладі законів Г. Менделя;
    • виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та всього живого; 
    • формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.


    Я бажаю тобі успіху та наснаги в навчанні на цьому курсі. Якщо у тебе виникнуть питання, або тобі буде потрібна допомога, будь ласка, звертайся по допомогу в чат "Питання-відповідь".

    Плідної роботи!

  • ЗАНЯТТЯ 1. Класичні методи генетичних досліджень


    Кожен знає, що нащадки подібні до своїх батьків. Лише деякі успадковують гроші, але кожен успадковує свій ніс.

    Е. Роллер

    Люди завжди підсвідомо розуміли, що всі організми передають свої особливі ознаки потомству: у кішки можуть народитися лише кошенята, у качки не можуть вилупитися курчата, а з насіння рису ніколи не виросте пшениця. А ось наукове підтвердження цим фактам з'явилися лише трохи більше 100 років тому, коли людина почала використовувати найпримітивніші методи генетичних досліджень. Отже, розпочнемо знайомство з ними в першому занятті!


    Опрацювавши це заняття, ти зможеш:

    • розрізняти як класичні, так і сучасні методи генетичних досліджень;
    • пояснити, як застосовувати їх;
    • назвати вчених, що стояли у витоків генетики, як науки.

      У вивченні даної теми ти набудеш такі ключові компетентності:
    • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, обговорюючи проблеми біологічного змісту;
    • основні компетентності у природничих науках і технологіях, оцінюючи значення генетики для сталого розвитку;
    • інформаційно-цифрову, обробляючи та зберігаючи інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;

    • уміння вчитися впродовж життя, організовуючи й оцінюючи свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійну.

  • Заняття 2. Генотип та фенотип. Алелі

    Природний відбір — це процес, під час якого одні алелі витісняють інші, а знаряддям, з якого вони це роблять, служать їх фенотипічні ефекти.

    Р. Докінз

    Генетика — наука з чітко прописаною термінологією, вивчаючи яку потрібно визначитися зі змістом головних генетичних понять: ген, локус, алель, генотип, фенотип, гомозигота й гетерозигота. Застосування цих термінів потребує використання спеціальної символіки. На даному занятті ми будемо вивчати саме їх. Успіхів!



    Опрацювавши це заняття, ти зможеш:

    • оперувати основними генетичними термінами;
    • застосовувати їх при розв'язуванні практичних завдань;
    • записувати генетичну термінології, використовуючи спеціальну символіку.

    У вивченні даної теми ти набудеш такі ключові компетентності:
    • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, обговорюючи проблеми біологічного змісту;
    • основні компетентності у природничих науках і технологіях, оцінюючи значення генетики для сталого розвитку;
    • інформаційно-цифрову, обробляючи та зберігаючи інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;

    • уміння вчитися впродовж життя, організовуючи й оцінюючи свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійну.

  • Заняття 3. Закони Менделя

    «Ніякої достовірності немає в науках там, де не можна прикласти жодної з математичних наук, і в тому, що не має зв'язку з математикою»

    Леонардо да Вінчі

    Знайомтеся! Грегор Йоганн Мендель (1822–1884) – австрійський природодослідник, католицький священик. У звичайному садку провів досліди, що стали основою генетики. Результати досліджень Мендель опублікував у науковій праці «Експерименти із рослинними гібридами» у 1866 р., у якій ознайомив світ із законами спадковості. 



    Опрацювавши це заняття, ти зможеш:

    • називати та пояснювати значення законів Меделя;
    • складати схеми схрещування;
    • робити висновки щодо успадкування тих чи інших ознак;
    • розв'язувати елементарні задачі з генетики.

    У вивченні даної теми ти набудеш такі ключові компетентності:
    • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, обговорюючи проблеми біологічного змісту;
    • основні компетентності у природничих науках і технологіях, оцінюючи значення генетики для сталого розвитку;
    • інформаційно-цифрову, обробляючи та зберігаючи інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;

    • уміння вчитися впродовж життя, організовуючи й оцінюючи свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійну

    • математичну компетентність, застосовуючи математичні методи для розв’язання біологічних проблем й використовуючи математичні моделі природних явищ і процесів.


  • Заняття 4. Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер

    Щасливий той, хто речей зрозуміти зуміє причину.

    Вергілій

    На основі законів Менделя вчені проводили велику кількість досліджень, але як потім виявилося, не всі організми підпорядкувуюються цим законом і в них проявляються відмінні, від так званих "менделюючих", ознаки. Існують такі правила та навіть закони генетики, які поєднують загальним поняттям «уявні відступи від законів Менделя». Чому уявні? Тому що лише фенотиповий прояв ознак відрізняється від менделівського успадкування, тоді як генотипи успадковуються точнісінько за законами Менделя. Виявляється, що всі ці відхилення зазвичай є наслідком взаємодії генів між собою. Розглянемо, до чого можуть призвести взаємодії між собою алельних генів.

    Опрацювавши це заняття, ти зможеш:

    • пояснити поняття взаємодії генів;
    • розрізняти види взаємодії генів;
    • наводити конкретні приклади різних видів взаємодії генів.

    У вивченні даної теми ти набудеш такі ключові компетентності:
    • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, обговорюючи проблеми біологічного змісту;
    • основні компетентності у природничих науках і технологіях, оцінюючи значення генетики для сталого розвитку;
    • інформаційно-цифрову, обробляючи та зберігаючи інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;

    • уміння вчитися впродовж життя, організовуючи й оцінюючи свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійну.

  • Заняття 5. Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю

    Статеве розмноження - свідчення мудрості природи.

    Дитяча енциклопедія

    Визначення статі організмів під час їх індивідуального розвитку - одна з найцікавіших проблем біології. Інше ж завдання - яким чином  успадкування ознаки залежить від статі. На п'ятому занятті спробуємо розібратися з цими та іншими, не менш цікавими генетичними явищами.



    Опрацювавши це заняття, ти зможеш:

    • пояснити механізми успадкування статі;
    • на прикладах пояснювати успадкування ознак, зчеплених зі статтю;
    • пояснювати механізми успадкування задворювань, зчеплених зі статтю;
    • розв'язувати задачі.

    У вивченні даної теми ти набудеш такі ключові компетентності:

    • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, обговорюючи проблеми біологічного змісту;
    • основні компетентності у природничих науках і технологіях, оцінюючи значення генетики для сталого розвитку;
    • інформаційно-цифрову, обробляючи та зберігаючи інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;

    • уміння вчитися впродовж життя, організовуючи й оцінюючи свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійну

    • математичну компетентність, застосовуючи математичні методи для розв’язання біологічних проблем й використовуючи математичні моделі природних явищ і процесів.

  • Заняття 6. Форми мінливості. Мутації

    Все має змінюватися для того, щоб все залишилося по-старому.

    Д. Лампедуза

    «Коли відкрили гробницю єгипетського фараона Тутанхамона, то присутніх найбільше схвилювали не коштовності, а китичка польових квітів, яку поклала чиясь любляча рука. Серед них можна було впізнати волошки, які синіють на полях так, як і тисячоліття тому. Зберігаючи сталість форм та ознак, жодна жива система не повторює свою попередницю: отак досконало поєднала природа спадковість і мінливість»



    Опрацювавши це заняття, ти зможеш:

    • пояснити поняття мінливості організмів;
    • розрізняти мутаційну та модифікаційну мінливість;
    • пояснити, які фактори можуть викликати мутації.

    У вивченні даної теми ти набудеш такі ключові компетентності:
    • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, обговорюючи проблеми біологічного змісту;
    • основні компетентності у природничих науках і технологіях, оцінюючи значення генетики для сталого розвитку;
    • інформаційно-цифрову, обробляючи та зберігаючи інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;

    • уміння вчитися впродовж життя, організовуючи й оцінюючи свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійну

    • екологічна грамотність і здорове життя, застосовуючи набутий досвід задля збереження власного здоров’я та здоров’я інших.


  • Заняття 7. Спадкові захворювання людини

    Генетика людини вивчає особливості спадковості та мінливості виду Homo sapiens sapiens. 

    А. В. Сиволоб та ін. 

    Багато хто вважає, що найбільш захопливий розділ генетики — це генетика людини — наука про спадковість і мінливість ознак людини. І справді, саме в цій царині розгортаються найжорсткіші наукові дискусії, саме сюди спрямовують найбільш сучасні наукові методи й технології. А ми спробуємо розібратися з основними поняттями спадковості людини протягом цього заняття.



    Опрацювавши це заняття, ти зможеш:

    • застосовувати знання для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;
    • наводити приклади спадкових захворюватнь людини та причин їх виникнення;
    • пояснювати методи дослідження спадкових хвороб людини.

    У вивченні даної теми ти набудеш такі ключові компетентності:
    • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, обговорюючи проблеми біологічного змісту;
    • основні компетентності у природничих науках і технологіях, оцінюючи значення генетики для сталого розвитку;
    • інформаційно-цифрову, обробляючи та зберігаючи інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;

    • уміння вчитися впродовж життя, організовуючи й оцінюючи свою навчально-пізнавальну діяльність, зокрема самостійну

    • математичну компетентність, застосовуючи математичні методи для розв’язання біологічних проблем й використовуючи математичні моделі природних явищ і процесів;

    • екологічна грамотність і здорове життя, застосовуючи набутий досвід задля збереження власного здоров’я та здоров’я інших.



  • Заняття 8. Генетичне консультуванння

    Головним  скарбом  життя  є  не  землі,  що  ти  їх  завоював,  не  багатства,  що  їх маєш  у  скринях...  Головним  скарбом  життя  є  здоров’я,  і,  щоб  його  зберегти, потрібно багато що знати. 

    Авіцена

    Медична генетика — наукова галузь про спадкові аспекти медичних проблем. Існують спадкові хвороби й хвороби зі спадковою схильністю. Спадкові захворювання поділяють на патології, що відбуваються на рівні генів і хромосом, а також патології, що стосуються числа хромосом, частіше за все статевих. На восьмому занятті ти ознайомишся з причинами всіх цих станів людини та з завданнями сучасної медичної генетики.


    Опрацювавши це заняття, ти зможеш:

    • пояснити завдання сучасної медичної генетики;
    • наводити значення медичної генетики в попередженні спадкових хвороб;
    • характеризувати можливості діагностики спадкових хвороб людини.

    У вивченні даної теми ти набудеш такі ключові компетентності:
    • спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами, обговорюючи проблеми біологічного змісту;
    • основні компетентності у природничих науках і технологіях, оцінюючи значення генетики для сталого розвитку;
    • інформаційно-цифрову, обробляючи та зберігаючи інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її;

    • математичну компетентність, застосовуючи математичні методи для розв’язання біологічних проблем й використовуючи математичні моделі природних явищ і процесів;

    • екологічна грамотність і здорове життя, застосовуючи набутий досвід задля збереження власного здоров’я та здоров’я інших.


  • Підсумковий тест

    Congratulation!!!

    Тобою вже опанований весь навчальний матеріал. А це означає, що настав час для виконання фінального контрольного тестування. Якщо необхідно повторити вивчене, рекомендую повернутись до попередніх занять та відновити в пам'яті ключові моменти.

    Бажаю успіхів!



    В даному розділі розміщено два варіанти контрольного тестування. Прошу обрати один з варіантів та виконати подані завдання. Кожен варіант містить по 15 запитань різних рівнів складності, що поділені на розділи. Не поспішай під час виконання завдань. 

    Вперед до звершень!